Pengembangan Alat Permainan Edukatif Dengan Barang Bekas Untuk Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini

Authors

  • Yenda Puspita Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Bangkinang, Indonesia
  • Muthmainah Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Yogyakarta, Yokyakarta, Indonesia
  • Joni Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Bangkinang, Indonesia
  • Amin Yusi Nur Sa'ida Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Bangkinang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i2.723

Keywords:

Alat Permainan Edukatif, Barang Bekas, Anak Usia Dini, Perkembangan Bahasa

Abstract

This study aims to develop educational play equipment (APE) made from recycled materials as a learning medium that can support the language development of early childhood at Pembina 2 Pekanbaru State Kindergarten. The research method used is Research and Development (R&D) with the Borg and Gall development model. The resulting product is a learning medium made from recycled materials designed to stimulate children's language skills. The results of the study indicate that this learning medium is considered feasible and practical for use by experts, teachers, and students. These findings confirm that the recycled material-based media developed is effective in supporting the improvement of early childhood language skills while instilling the values ​​of creativity and environmental awareness

References

Affandi, L., Sappaile, B. I., Warwer, F., Widianingsih, B., Nugroho, W., Yana, M., & Kirom, A. (2023). Penggunaan Alat Permainan Edukatif sebagai Media Pembelajaran dalam Kegiatan Bermain sambil Belajar. Journal Global Education, 1(3), 141–149. https://doi.org/10.59525/gej.v1i3.152

Apsari, Y., Lisdawati, I., & Mulyani, E. R. (2020). Alat Permainan Edukatif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Abdimas Siliwangi, 03(01), 38–47.

Arifudin, O., Hasbi, I., Setiawati, E., Lestariningrum, A., Suyatno, A., Puspita, Y., Nugroho Catur Saputro, A., Ma, M., Harianti, R., Ahmad Hardoyo Sidik, N., & Rismawati, N. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini (C. W. M. Utama (ed.)). www.penerbitwidina.com

Ashadi, F. (2022). Pengaruh Alat Permainan Edukatif Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Di Tk Al Ihsan Banyuwangi. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 6(1), 113–123. https://doi.org/10.31537/ej.v6i1.649

Bellotti, F., Berta, R., Gloria, A. De, Ott, M., Arnab, S., Freitas, D., & Kiili, K. (2018). Designing Serious Games for education: from Pedagogical principles to Game Mechanisms. Jurnal Tecnology, 2(1), 1–9.

Damari, N. (2023). Peran Game Edukatif Dalam Mengoptimalkan Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Intelektual, 1(3), 36–48.

Ester, E., & Giamulia, D. S. (2021). Metode Bermain Salah satu Metode Pembelajaran Untuk Anak. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 35–45. https://doi.org/10.59177/veritas.v3i1.103

Fatimah, F. N., Afifah, H. U. N., Auliani, R., & Larasati, S. A. (2023). Alat Permainan Edukatif Sebagai Sumber Dan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(1), 44–56. https://doi.org/10.19109/ra.v7i1.15436

Fauzi, F. (2018). Hakikat Pendidikan bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 15(3), 386–402. https://doi.org/10.24090/insania.v15i3.1552

Hasanah, F. F., & Prameswari, W. (2023). Alat Permainan Edukatif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Pembelajaran Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Waladunia, 6(2), 108–124.

Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini. In P. R. Rosdakarya (Ed.), Generasi Emas.

Miller, J. L., & Kocurek, C. A. (2017). Principles for educational game development for young children. Journal of Children and Media, 11(3), 314–329. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1308398

Mulyati, M. (2019). Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Dalam Menumbuhkan Pemintan Anak Usia Dini Terhadap Pelajaran. Journal of Islamic Educatioan, I(2), 277–294.

Nasirun, M., Suprapti, A., Daryati, M. E., & Indrawati, I. (2021). Kesesuaian Alat Permainan Edukatif Terhadap Aspek Perkembangan Bahasa dan Kognitif Anak. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3), 200–206. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.150

Pratiwi, W. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 106–117.

Primastuty, I., & Asmawulan, T. (2024). The Use of Audio-Visual Media to Improve Early Childhood Language Development. Proceeding ISETH (International Summit on Science, Technology, and Humanity), 3(1), 884–890. https://doi.org/10.23917/iseth.4045

Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., Fitriana, F., & Akhyar, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2500

Ratna, D. N., Mega, P., & Yayu, M. P. S. (2023). Pengembangan Game Power Point Untuk Stimulasi Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 30–47. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jt

Rofi’i, A., & Susilo, S. V. (2022). Kesulitan Membaca Permulaan pada Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1593–1603.

Rulismi, D. (2023). Use Of Interactive Learning Media To Improve Language Capabilities Early Children. Journal of Basic Education, 5(3), 250. https://doi.org/10.37728/ijobe.v5i3.643

Saputra, V. H., Pasha, D., & Afriska, Y. (2020). Design of English Learning Application for Children Early Childhood. Journal Proc, 3(April), 661–665.

Sunan, U. I. N., & Yogyakarta, K. (2022). Metode Bermain Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Hamka Pendidikan Islam, 2(July), 115–125.

Susanti, D. (2019). Konsep Belajar Melalui Bermain Anak Sejak Usia Dini. Jurnal Al-Ibtida’, 07(02), 120–135.

Susanto, A. (2021). Perkembangan Anak Usia Dini. Kencana Prenada Media Group.

Ummah, S., Subroto, D. E., Hamzah, M. Z., & Fentari, R. (2022). Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Siswa Sekolah Dasar. Attractive : Innovative Education Journal, 4(1), 1–12.

Veronica, N., & Gupita, N. (2020). Electronic media and language development of early childhood. Journal of Physics: Conference Series, 1469(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1469/1/012106

Version, D. (2010). Aalborg Universitet Designing an Educational Game Design Principles from a Holistic Perspective Bjørner, Thomas; Hansen, Charina Benedikte Søgaard. Journal Of Lerrling, 1(2).

Vickerius, M., & Sandberg, A. (2016). The significance of play and the environment around play. Journal Early Child Development and Care, 176(2), 207–217. https://doi.org/10.1080/0300443042000319430

Wahyuni, G., Pebriani, S. I., Lestari, S. A., Lesbatta, D., & Herman, H. (2025). The Influence of Image Media on Early Childhood Learning Motivation. Journal La Edusci, 6(1), 48–60. https://doi.org/10.37899/journallaedusci.v6i1.1880

Yafie, E., Kustiawan, U., Astuti, W., Haqqi, Y. A., Boedi, D., & Ilhami, S. (2020). Pengaruh Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Keterampilan Mengembangkan Alat Permainan Edukatif (APE) Dari Bahan Bekas. Jurnal Abdimas Pedagogi, 3(2), 124–135.

Downloads

Published

2025-09-10

How to Cite

Puspita, Y., Muthmainah, M., Joni, J., & Yusi Nur Sa’ida, A. . (2025). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Dengan Barang Bekas Untuk Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 317-326. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i2.723