Pengembangan Alat Permainan Edukatif Dengan Barang Bekas Untuk Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i2.723Keywords:
Alat Permainan Edukatif, Barang Bekas, Anak Usia Dini, Perkembangan BahasaAbstract
This study aims to develop educational play equipment (APE) made from recycled materials as a learning medium that can support the language development of early childhood at Pembina 2 Pekanbaru State Kindergarten. The research method used is Research and Development (R&D) with the Borg and Gall development model. The resulting product is a learning medium made from recycled materials designed to stimulate children's language skills. The results of the study indicate that this learning medium is considered feasible and practical for use by experts, teachers, and students. These findings confirm that the recycled material-based media developed is effective in supporting the improvement of early childhood language skills while instilling the values of creativity and environmental awareness
References
Affandi, L., Sappaile, B. I., Warwer, F., Widianingsih, B., Nugroho, W., Yana, M., & Kirom, A. (2023). Penggunaan Alat Permainan Edukatif sebagai Media Pembelajaran dalam Kegiatan Bermain sambil Belajar. Journal Global Education, 1(3), 141–149. https://doi.org/10.59525/gej.v1i3.152
Apsari, Y., Lisdawati, I., & Mulyani, E. R. (2020). Alat Permainan Edukatif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Abdimas Siliwangi, 03(01), 38–47.
Arifudin, O., Hasbi, I., Setiawati, E., Lestariningrum, A., Suyatno, A., Puspita, Y., Nugroho Catur Saputro, A., Ma, M., Harianti, R., Ahmad Hardoyo Sidik, N., & Rismawati, N. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini (C. W. M. Utama (ed.)). www.penerbitwidina.com
Ashadi, F. (2022). Pengaruh Alat Permainan Edukatif Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Di Tk Al Ihsan Banyuwangi. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 6(1), 113–123. https://doi.org/10.31537/ej.v6i1.649
Bellotti, F., Berta, R., Gloria, A. De, Ott, M., Arnab, S., Freitas, D., & Kiili, K. (2018). Designing Serious Games for education: from Pedagogical principles to Game Mechanisms. Jurnal Tecnology, 2(1), 1–9.
Damari, N. (2023). Peran Game Edukatif Dalam Mengoptimalkan Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Intelektual, 1(3), 36–48.
Ester, E., & Giamulia, D. S. (2021). Metode Bermain Salah satu Metode Pembelajaran Untuk Anak. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 35–45. https://doi.org/10.59177/veritas.v3i1.103
Fatimah, F. N., Afifah, H. U. N., Auliani, R., & Larasati, S. A. (2023). Alat Permainan Edukatif Sebagai Sumber Dan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(1), 44–56. https://doi.org/10.19109/ra.v7i1.15436
Fauzi, F. (2018). Hakikat Pendidikan bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 15(3), 386–402. https://doi.org/10.24090/insania.v15i3.1552
Hasanah, F. F., & Prameswari, W. (2023). Alat Permainan Edukatif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Pembelajaran Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Waladunia, 6(2), 108–124.
Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini. In P. R. Rosdakarya (Ed.), Generasi Emas.
Miller, J. L., & Kocurek, C. A. (2017). Principles for educational game development for young children. Journal of Children and Media, 11(3), 314–329. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1308398
Mulyati, M. (2019). Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Dalam Menumbuhkan Pemintan Anak Usia Dini Terhadap Pelajaran. Journal of Islamic Educatioan, I(2), 277–294.
Nasirun, M., Suprapti, A., Daryati, M. E., & Indrawati, I. (2021). Kesesuaian Alat Permainan Edukatif Terhadap Aspek Perkembangan Bahasa dan Kognitif Anak. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3), 200–206. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.150
Pratiwi, W. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 106–117.
Primastuty, I., & Asmawulan, T. (2024). The Use of Audio-Visual Media to Improve Early Childhood Language Development. Proceeding ISETH (International Summit on Science, Technology, and Humanity), 3(1), 884–890. https://doi.org/10.23917/iseth.4045
Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., Fitriana, F., & Akhyar, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2500
Ratna, D. N., Mega, P., & Yayu, M. P. S. (2023). Pengembangan Game Power Point Untuk Stimulasi Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 30–47. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jt
Rofi’i, A., & Susilo, S. V. (2022). Kesulitan Membaca Permulaan pada Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1593–1603.
Rulismi, D. (2023). Use Of Interactive Learning Media To Improve Language Capabilities Early Children. Journal of Basic Education, 5(3), 250. https://doi.org/10.37728/ijobe.v5i3.643
Saputra, V. H., Pasha, D., & Afriska, Y. (2020). Design of English Learning Application for Children Early Childhood. Journal Proc, 3(April), 661–665.
Sunan, U. I. N., & Yogyakarta, K. (2022). Metode Bermain Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Hamka Pendidikan Islam, 2(July), 115–125.
Susanti, D. (2019). Konsep Belajar Melalui Bermain Anak Sejak Usia Dini. Jurnal Al-Ibtida’, 07(02), 120–135.
Susanto, A. (2021). Perkembangan Anak Usia Dini. Kencana Prenada Media Group.
Ummah, S., Subroto, D. E., Hamzah, M. Z., & Fentari, R. (2022). Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Siswa Sekolah Dasar. Attractive : Innovative Education Journal, 4(1), 1–12.
Veronica, N., & Gupita, N. (2020). Electronic media and language development of early childhood. Journal of Physics: Conference Series, 1469(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1469/1/012106
Version, D. (2010). Aalborg Universitet Designing an Educational Game Design Principles from a Holistic Perspective Bjørner, Thomas; Hansen, Charina Benedikte Søgaard. Journal Of Lerrling, 1(2).
Vickerius, M., & Sandberg, A. (2016). The significance of play and the environment around play. Journal Early Child Development and Care, 176(2), 207–217. https://doi.org/10.1080/0300443042000319430
Wahyuni, G., Pebriani, S. I., Lestari, S. A., Lesbatta, D., & Herman, H. (2025). The Influence of Image Media on Early Childhood Learning Motivation. Journal La Edusci, 6(1), 48–60. https://doi.org/10.37899/journallaedusci.v6i1.1880
Yafie, E., Kustiawan, U., Astuti, W., Haqqi, Y. A., Boedi, D., & Ilhami, S. (2020). Pengaruh Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Keterampilan Mengembangkan Alat Permainan Edukatif (APE) Dari Bahan Bekas. Jurnal Abdimas Pedagogi, 3(2), 124–135.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.