Perbedaan Perkembangan Bahasa antara Anak yang Bersekolah di TK Sentra dan TK reguler

Authors

  • Ica Tantiva Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pendidikan Indonesia, Tasikmalaya, Indonesia
  • Heri Yusuf Muslihin Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pendidikan Indonesia, Tasikmalaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i2.709

Keywords:

Kata kunci 1; Perkembangan bahasa Kata kunci 2; Pembelajaran di TK Kata kunci 3; Anak usia dini

Abstract

The purpose of this study was to identify differences in language development between children who go to center-based kindergartens and children who go to regular kindergartens. The method used uses a quantitative approach and statistical analysis (independent sample t-test) to test the hypothesis objectively. The subjects of the study consisted of children aged 4-6 years who attended both types of kindergartens. Language development data were collected through observation and language development tests that measured aspects of speaking, listening, vocabulary, and communication skills. The results showed that children in kindergarten centers had significantly better language development compared to children in regular kindergartens. This is due to the center-based learning model which provides more intensive language stimulation through structured play activities and more interaction

References

Amalia, E. R., Rahmawati, A., & Farida, S. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode bercerita. Ikhac, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.31219/osf.io/kr5fw

Arnianti, A. (2019). Teori perkembangan. Perkembangan Kendiri, 2019(1), 1–15.

Baiti, N. (2020). Desain pengelolaan lingkungan bermain dalam meningkatkan kemampuan berbahasa anak. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 98–106.

Enda Puspita. (2012). Menyusun Perencanaan Pembelajaran AUD. Jurnal Educhild, 01(1), 67–76. https://ejournal.unri.ac.id/index.php/JPSBE/article/viewFile/1626/1601

Farida, S. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Paud. Wacana Didaktika, 5(02), 189–200. https://doi.org/10.31102/wacanadidaktika.5.02.189-200

Fatmawati, A. S. dan N. (2016). Pembelajaran Motorik Kasar Melalui Permainan Sirkuit Warna. Jurnal Pendidikan Progresif, VI(1), 17–25.

Fitri, N., Kamsir, R. Z., Hasan, A., Hasibuan, H., Mirdad, J., & Afriwe, A. (2022). Pengaruh Gedget terhadap Aspek Perkembangan Bahasa pada PIAUD. Aulad: Journal on Early Childhood, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i1.282

Gomes, F. De. (2019). Pelatihan Pembuatan APE: Solusi Atas Kesulitan Menstimulasi Perkembangan Aud Bagi Guru Di PKG Ca Nai, Cibal. Randang Tana-Jurnal Pengabdian Masyarakat. http://unikastpaulus.ac.id/jurnal/index.php/jrt/article/view/387

Harahap, F. (2018). Pengaruh Hasil Program Parenting Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial & Keislaman, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.31604/muaddib.v1i1.367

Khairiah, D., & Kurinci, D. I. (2022). Model Pembelajaran Sentra Pendidikan Anak Usia Dini Di Kb Al – Falah Kota Gunungsitoli. BUHUTS AL-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 2(1), 36–48. https://doi.org/10.24952/alathfal.v2i1.5289

Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 101–112. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8785

Nurbiana Dhieni, Lara Fridana , Azizah Muis, Gusti yarmi, Sri Wulan, Arryta Canty, D. N. (2021). Metode Pengembangan Bahasa.

Opsiyah, E. (2019). Pegembangan Keterampilan Berbicara Pada Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Edutainment Di Tk Aba Gendingan Yogyakarta. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/file/1178623

Qalbi, Z., Marlina, S., Febryan Putera, R., Hidayati, I., & Eka Daryati, M. (2020). Pengaruh Permainan Maze Terhadap Kemampuan Bercerita di TK Negeri 1 Padang Baru. Jurnal Pelita PAUD, 4(2), 287–294. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v4i2.1013

Rachman, S. P. D., & Cahyani, I. (2019). Perkembangan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 2(1), 52–65. https://doi.org/10.15575/japra.v2i1.5312

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Jurnalbimbingan Konseling Isla, 6(1), 1–18.

Santi, S., Salam, A., & Syamsidar, S. (2022). Peran Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Menstimulasi Bahasa Anak Melalui Metode Bercerita di TK Sumber Ceria Kecamatan Kasimbar. Jurnal Kolaboratif Sains, 5(5), 265–272. https://doi.org/10.56338/jks.v5i5.2418

Shahbana, E. B., Kautsar farizqi, F., & Satria, R. (2020). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 24–33. https://doi.org/10.37755/jsap.v9i1.249

Sufa, F. F., & Setiawan, M. H. (2018). Optimalisasi Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi PAUD. Adiwidya, 2(2), 178–184.

Wahyuningsih, D. (2020). Model Pembelajaran Bcct Bagi Anak Usia Dini Sesuai Dengan Tahap Perkembangan. Dunia Anak Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 58–69.

Yusra, Dewi, Y., & Qadri, M. (2020). Jurnal Buah Hati. Jurnal Buah Hati, 7(2), 125–137.

Downloads

Published

2025-08-11

How to Cite

Tantiva, I. ., & Yusuf Muslihin, H. . (2025). Perbedaan Perkembangan Bahasa antara Anak yang Bersekolah di TK Sentra dan TK reguler. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 266-277. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i2.709