Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia Dini

Authors

  • Nur Aliah Rafly Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Herman Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Azizah Amal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Faradillah Rusliana Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i2.687

Keywords:

Busy Book Media, Children’s Literacy Skills

Abstract

This study aims to determine the effect of busy book media on the literacy skills of children aged 5-6 years at Teratai Makkasar University Kindergarten. The research approach used is a quantitative approach with a Quasi Experimental Design research type using a Non-equivalent Control Group design. The population in this study was 55 children. Sampling used Purposive Sampling technique. The sample consisted of 32 children, 16 children in the experimental group who used busy book media and 16 children in the control group who used alphabet poster media. The data analysis technique used was descriptive statistical analysis and parametric statistical analysis using normality tests, homogeneity tests and hypothesis tests using SPSS version 21. The results showed a significant increase in children's literacy skills in the experimental group with an average value of 23.75, while the control group had an average value of 17.44. Data analysis obtained from the test conducted was Asym (2-tailed) = 0.000 <0.05 meaning  was accepted and  was rejected. Thus, the literacy skills of children in the experimental group were better than those of the control group, this proves that the use of busy book media has a significant influence on the literacy skills of children aged 5-6 years at Makassar University Teratai Kindergarten

References

Amal, A., & Bachtiar, M. Y. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Dice Game Terhadap Kemampuan Literasi Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak Nurul Fadhilah Kab Gowa. AUDIA: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–13.

Fajriana, I. F. I., & Fitriani, D. (2024). Program Pembelajaran Berbasis Buku dalam Mengembangkan Kemampuan Literasi Anak di Sekolah Penggerak. Jurnal Ilmiah Potensia, 9(2), 195–205.

Fuadah, S. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Buku Ilustrasi Di Ra Nurul Falah Karawang Skripsi.

Herman, H., & Rusmayadi, R. (2018). Pengaruh Metode Proyek Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Di Kelompok B2 Tk Aisyiyah Maccini Tengah. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 2(1). https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.5430

Ilyas, S. N. (2019). Aplikasi Multiple Intelligences System (MIS) dalam Pembelajaran Anak Usia Dini Studi Kasus di Rumah Sekolah Cendekia Makassar. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2).

Ismawati, I., AR, U. M., & Ilyas, S. N. (2024). Kemampuan Literasi Anak Usia Dini Mengenal Simbol Huruf Menggunakan Media Tutup Botol DI TKIT Mutiara. Sentra Cendekia, 5(2), 55–62.

Maulida, D. N., Kusna, S. L., & Puspitasari, E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Koper Literasi untuk Menstimulasi Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, 4(2), 568–579.

Musi, M. A., & Winata, W. (2017). Efektivitas Bermain Peran Untuk Pengembangan Bahasa Anak. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 1(2), 93.

Novrani, A., Caturwulandari, D., Purwestri, D., Annisa, E., & Faridah, L. (2021). Buku Saku Pengembangan Literasi untuk Anak Usia 5-6 Tahun (L. Koesomawardani, M. Wahyuni, & W. Rosita, Eds.; Edisi Pertama). UNICEF.

Rusmayadi, R., Musi, M. A., Ilyas, S. N., & Chafidah, N. (2023). Pengaruh PjBL Terhadap Kemampuan Literasi Baca Tulis Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 9(1), 17–23.

Sari, N. R., Hayati, F., & Harfiandi, H. (2021). Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Abjad Pada Anak Kelompok A Di TK Bungong Seleupok Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 2(1).

Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode penelitian komunikasi (Kuantitatif, kualitatif, dan cara mudah menulis artikel pada jurnal internasional). Alvabeta Bandung, CV.

Syahbana, H., Mulyadi, S., & Mulyana, E. H. (2023). Media Untuk Mengenalkan Huruf Pada AUD Sebagai Upaya Menstimulasi Perkembangan Keaksaraan Awal. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1). https://doi.org/10.31000/ceria.v12i1.9136

Syamsuardi, S., Musi, M. A., Manggau, A., & Noviani, N. (2022). Metode storytelling dengan musik instrumental untuk meningkatkan kemampuan menyimak dan berbicara anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 163–172.

Yulia, R., & Eliza, D. (2021). Pengembangan literasi bahasa anak usia dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 53–60.

Downloads

Published

2025-08-11

How to Cite

Rafly, N. A., Herman, H., Amal, A., & Rusliana, F. (2025). Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 236-245. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i2.687