Penggunaan Metode Whole Language dalam Pengembangan Keterampilan Bahasa Arab Anak Usia Dini di TK Kusuma Mulia Sukoharjo

Authors

  • Nunik Zuhriyah Pendidikan Bahasa Arab, IAI Badrus Sholeh, Kediri, Indonesia
  • M Zunaiduul Muhaimin Manajemen Pendidikan Islam, IAI Faqih Asy’ari, Kediri, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i1.645

Keywords:

Whole Language; , Arabic;, Early Childhood Education;

Abstract

The purpose of this study is to describe the use of the Whole Language method in developing Arabic language skills in early childhood at Kusuma Mulia Kindergarten Sukoharjo. The Whole Language method is a language learning approach that emphasises the integration of listening, speaking, reading and writing skills as a whole. This research presents a specific local and religious context at Kusuma Mulia Sukoharjo Kindergarten so as to enrich the distinctive Arabic language learning methods in the realm of early childhood Islamic education. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data collection techniques were conducted through observation, interviews, and documentation. The strategies used by teachers include singing and storytelling activities. The research subjects consisted of class teachers, principals, and group B students. Data analysis was done by data reduction, data presentation, and conclusion. The results showed that the application of the Whole Language method was able to increase children's interest and basic Arabic language skills, such as the introduction of hijaiyah letters, simple vocabulary and listening and speaking skills

References

Afroni, M. (2019). Pendekatan Holistik Dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lahjah : Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab, 1(2), 1–14. https://doi.org/10.32764/lahjah.v2i2.330

Agustin, C. E., & Setyawan, A. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Melalui Pendekatan Whole Language Pada Siswa Kelas 1 Sdn Tanjung Jati 2. PANDU : Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 1(2), 52–57. https://doi.org/10.59966/pandu.v1i2.125

Amelia, Y. (2024). Penerapan Metode Whole Language Terhadap Kemampuan Membaca dan Berbicara Siswa Kelas VIII. Journal of Innovative and Creativity (Joecy), 4(1), 19–27. https://doi.org/10.31004/joecy.v4i1.63

Balista, A., Mudzanatun, & Duwi Nuvitalia. (2023). Penerapan Pendekatan Whole Language Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Komponen Silent Reading Menggunakan Media Cerita Rakyat. JANACITTA, 6(2), 115–123. https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i2.2615

Firdaus, S., Wijaya, M., & Qomariyah, Q. (2024). Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab di MTs Mambaul Ulum Tulupari Tiris Probolinggo. AS-SABIQUN, 6(4), 772–786. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v6i4.5105

Fitria FItrotul Azizah, L. (2020). Journal of Arabic Learning and Teaching (Terakreditasi Sinta 4).

Hanum, S., & Rahmawati, R. (2020). Implementasi Pendekatan Fungsional Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Metode Community Language Learning. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 9(2), 327. https://doi.org/10.22373/ls.v9i2.6750

Hs, A. I., & Suriningsih, W. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Roda Putar Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Taman Kanak—Kanak. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 291–303. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v4i2.11381

Khoiriyah, S., Latifah, N., & Enawar, E. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SDN Kunciran 5 Kota Tangerang. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(1), 255. https://doi.org/10.33394/jtp.v8i1.5941

Khorida Filasofa, L. M., & Assakinah, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Pendekatan Whole Language. ASGHAR : Journal of Children Studies, 1(2), 94–109. https://doi.org/10.28918/asghar.v1i2.4674

Munawwarah, H., & Hibana, H. (2022). Implementasi Pengenalan Kosakata Bahasa Arab pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5454–5462. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2989

Mutiara, M. R. D. (2023). Penerapan Pendekatan Whole Language Dalam Pengajaran Literasi Anak Usia Dini. Anakta : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 115–123. https://doi.org/10.35905/anakta.v2i2.5776

Nunik Zuhriyah, Yulin Nada, & M Zunaidul Muhaimin. (2025). Pengembangan Media Educaplay Untuk Meningkatkan Mufrodat Siswa Di Sekolah Dasar. Al-Muttaqin : Jurnal Studi, Sosial, dan Ekonomi, 6(1), 65–75. https://doi.org/10.63230/almuttaqin.v6i1.249

Ritonga, M. (2023). Desain Bahan Ajar Bahasa Arab Sains Dengan Pendekatan.

Salsabila, A. F., Utami, S., & Martono, B. (2021). Efektivitas Penerapan Kolaborasi Pendekatan Savi (Somatis, Auditori, Visual, Intelektual) Dan Pendekatan Whole Languange Terhadap Hasil Belajar Teks Negosiasi Kelas X Di Smk Unitomo Surabaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Widyabastra : Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(2), 1. https://doi.org/10.25273/widyabastra.v9i2.11655

Sri Nur Andini, Joko Sulianto, & Mudzanatun. (2023). Analisis Keterampilan Berbahasa Ekspresif Pada Kegiatan Literasi Dengan Pendekatan Whole Language Pada Peserta Didik Kelas 4 Sd N Sendangguwo 02 Semarang Semester Genap 2022/2023. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 822–836. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1354

Wahyuni, T., Elan, E., & Sumardi, S. (2021). Pengembangan Buku Cerita Berbantu Pendekatan Whole Language Untuk Memfasilitasi Keterampilan Membaca Anak Usia Dini. JURNAL PAUD AGAPEDIA, 5(1), 129–140. https://doi.org/10.17509/jpa.v5i1.39705

Downloads

Published

2025-06-08

How to Cite

Zuhriyah, N., & Muhaimin, M. Z. . (2025). Penggunaan Metode Whole Language dalam Pengembangan Keterampilan Bahasa Arab Anak Usia Dini di TK Kusuma Mulia Sukoharjo . Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 52-59. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i1.645