Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Negeri Alam Kota Singkawang
DOI:
https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i1.643Keywords:
Local Wisdom; , Character Education;, Islamic Religious Education;, Children of Age;Abstract
Demoralization and moral decadence in early childhood highlight the importance of values-based character education in the learning system. This study aims to analyze the effectiveness of the integration of local wisdom by Islamic Education teachers in shaping the character of children at the Alam Kota Singkawang State Kindergarten. The method used is qualitative field research employing observation, interviews, and documentation techniques with school principals, teachers, parents, and students. The results indicate that extracurricular activities such as songs, traditional dances with Islamic themes, and the use of Malay traditional attire effectively instill religious, independent, tolerant, disciplined, and responsible character traits in children. In conclusion, this approach is effective in strengthening students' moral identity through the internalization of locally rooted values contextualized within an Islamic framework
References
Ambariani, A., & Rakimahwati, R. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6065–6073. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4326
Ansori, Y. Z. (2023). Peranan Orang Tua Dalam Pembinaan Karakter Bagi Anak Usia Dini. JSK, 1(1), 10–14. https://doi.org/10.31949/jsk.v1i1.6225
Erviana, Y., & Agus Faisal, V. I. (2022). Kearifan Lokal Lereng Sindoro-Sumbing dalam Membangun Profil Pancasila Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6909–6923. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3501
Halimatussa’diyah, H. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Multikultural Dalam Dunia Tarekat. Pendidikan Multikultural. https://doi.org/10.33474/multikultural.v3i2.4755
Idris, M. (2014). Konsep Pendidikan Humanis Dalam Pengembangan Pendidikan Islam. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 38(2), 417–434. https://doi.org/10.30821/miqot.v38i2.101
Islami, K. N., Herawati, J., Roring, A. D., Febriarti, R. W., Komalasari, L. P., & Firdaus, M. H. (2024). Implementasi Kebijakan Pendidikan Karakter Dalam Program Kearifan Lokal Oleh Dinas Pendidikan Di Kabupaten Purawakarta. Inovasi Global Jurnal, 2(7), 807–816. https://doi.org/10.58344/jig.v2i7.123
Jeriyantoro, F., Elvendi, R., & Nazarina, V. D. (2024). Menumbuhkan Rasa Peduli Dan Toleransi Pada Anak Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran PKN Berbasis Kearifan Lokal. HMRM, 2(2), 8–11. https://doi.org/10.37010/hmr.v2i2.49
Khamalah, N. (2017). Penguatan pendidikan karakter di madrasah. Kependidikan, 5(2), 200–215.
Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. (2014). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Mardianti, S., Cholimah, N., & Tjiptasari, F. (2023). Penanaman Nilai - Nilai Toleransi Anak Usia 5-6 Tahun di Sekolah Multikultural. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7476–7483. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5767
Nimatuzahroh, N., Khoirunnisa, H., & Niyarci, N. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Terhadap Generasi Alpha Di Abad 21. Jurnal Pelita Paud, 7(1), 7–12. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v7i1.1456
Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter, (2017).
Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Toleransi Pada Anak Usia Dini Di Indonesia. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.972
Putri Sarwendah, A., & Hermanto, H. (2022). Nilai-Nilai Karakter Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Berbasis Proyek Pada Siswa Sekolah Luar Biasa Negeri Balikpapan. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 38–48. https://doi.org/10.21831/jpka.v13i1.47299
Rasyid, H. (2015). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dalam Pengembangan Pendidikan Karakter Di Era Global. Edugama, 1(1).
Saleh, A. M., & Wekke, I. S. (2021). Eksistensi Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Di Sulawesi Selatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/65z7v
Shihab, Q. (2002). Wawasan Al-Qur’an: Tafsir Maudhu’i atas Pelbagai Persoalan Umat. Mizan.
Sulistiono, M., & Azatama, A. F. (2020). Internalisasi Nilai Karakter Toleransi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 2 Malang. KNPI: Konferensi Nasional Pendidikan Islam, 1, 215–221.
Surachman, A. I. (2019). Penguatan pendidikan karakter berbasis komunitas masyarakat melalui perempuan fatayat NU di era globalisasi. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 17–34. https://ejournal.unisnu.ac.id/JPIT/article/view/1171
Susilo, H., & Wibowo, A. (2016). Konstruktivisme Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Meningkatkan Etika Komunikasi Siswa di Era Digital. Urnal Bahasa Dan Budaya, 4(2), 89–101.
Suyanto. (2010). Urgensi Pendidikan Karakter: Konsep dan Implikasinya dalam Pendidikan. LKiS.
Umam, R. (2020). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 5(1), 21–35.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (Pasal 40). Jakarta: Republik Indonesia; 2003.
Wati, N. J., Wahyuni, A. D., Wulandari, P., Fikri, R. A., Hariandi, A., & Prishidayati, P. (2024). Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. Jurnal Muara Pendidikan, 9(1), 150–155. https://doi.org/10.52060/mp.v9i1.1961
Widisono, A. (2019). The Local Wisdom on Sasak Tribe Sade Hamlet Central Lombok Regency; Local Wisdom. Jurnal Ilmiah Kajian Kearifan Lokal, 11(1), 42–52–52. https://doi.org/https://doi.org/10.26905/lw.v11i1.2711
Zain, A., & Mustain, Z. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Spiritual dan Moralitas di Era Digital melalui Pendidikan Agama Islam. JEMARI : Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 94–103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.