Penerapan Pengenal Bahasa Sunda Melalui Program Rebo Nyunda di TK Negeri Pembina Ciawigebang
DOI:
https://doi.org/10.53398/arraihanah.v4i2.509Keywords:
Early Childhood, Regional Language Learning, Rebo Nyunda, Sundanese Language, Teacher StrategiesAbstract
This study aims to describe: (1) the implementation of the Rebo Nyunda program in enhancing children's ability to use the Sundanese language at TK Negeri Pembina Ciawigebang, (2) the inhibiting factors and solutions in the implementation of the Rebo Nyunda program, and (3) the strategies used by teachers in organizing the program and their effectiveness. This research employs a qualitative method with a case study approach. The research subjects include the principal, teachers, and parents of the students, while the object of the research is the Rebo Nyunda program. Data collection techniques consist of structured interviews, observation, and document analysis. The data were analyzed descriptively through data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results show that the Rebo Nyunda program is carried out through the introduction of basic Sundanese vocabulary in daily activities and songs, allowing children to recognize and use basic Sundanese words. The obstacles include the lack of Sundanese language teachers and the daily use of Indonesian at home, which are addressed by encouraging the use of Sundanese every Wednesday at school. Teacher strategies involve introducing various traditional games to maintain children's interest, and the success of the program is observed through the children's active participation in Sundanese language activities
References
Annisa Mayasari, Rohimah Nurul Bayyinah, Indah Wahyu Ningsih (2022) Upaya Menambah Kosa Kata Bahasa Sunda Melalui Kegiatan Menyanyikan Nadzhom Tauhid. Jurnal Tahsinia 3 (1), 29-36
Cica Sri Oktapiani, Rudiyanto Rudiyanto, Leli Kurniawati (2018) Kecepatan Menambah Kosakata Bahasa Sunda Anak Melalui Kegiatan Ngawih Pupuh Sunda. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidikan Anak Usia Dini 15 (1), 58-73
Dewi, R., & Kurniawan, A. (2019). Pelestarian Bahasa Sunda melalui Program Rebo Nyunda di Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa dan Sastra, 7(2), 133-145.
Fitriani, D. (2017). Peran Bahasa Ibu dalam Pengembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi, 1(2), 56–65.
Ginanti Dwi Destiadi (2019) Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Sunda Anak Usia Dini. Tesis S1, Universitas Pendidikan Indonesia.
Kurniati, E. (2017) Perkembangan Bahasa Anak dalam Psikologi Serta Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(3),47-56
Kusmiarti. (2020). Pembelajaran Bahasa Berbasis Karakter. Bandung: Alfabeta.
Lestari, I. (2019). Pentingnya Bahasa Daerah dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 45-52.
Matthiessen, C. (1995). Lexicogrammatical Cartography: English Systems. International Language Sciences Publishers.
Maudhy Julia Hartanto Putri (2022) Analisis Program Rebo Nyunda Dalam Upaya Mengenalkan Budaya Sunda Pada Anak Usia Dini. Jurnal PAUD: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini 4 (2), 87-93, 2022
Maudhy Julia Hartanto Putri, Dewi Siti Aisyah, Lilis Karyawati (2021) Analisis Program Rebo Nyunda Untuk Mengenalkan Budaya Sunda Pada Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan : Vol. 5 No. 2, November 2021.
Mufti, Hagia Anisa. (2015) “Sosialisasi Program Rebo Nyunda Oleh Ridwan Kamil” Jurnal e-Proceeding of Management : Vol.2, No.1, 2015: ISSN : 2355-9357.
Mulyasa, E. (2018). Manajemen PAUD. Jakarta: Kencana.
Mustika, R., & Ramdani, R. (2020). Bahasa Daerah dalam Ancaman Globalisasi. Jurnal Ilmu Budaya, 8(1), 22-33.
Nely Yosfiani, Sri Nurhayati (2023) Implementasi Pembelajaran Bahasa Daerah (Sunda) Anak Usia Dini Melalui Metode Gerakan Dan Lagu. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam 12 (2), 297-306
Noermanzah Noermanzah (2019) Bahasa Sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, 306-319
Noermanzah, dkk. (2018). Retorika dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.
Pratiwi, R., & Widiastuti, N. (2020). Pembelajaran Berbasis Budaya Lokal untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 15-28.
Rahmawati, A., & Suryana, D. (2021). Peran Bahasa Daerah dalam Pembentukan Identitas Budaya Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 110-121.
Siska Auliani, (2023). Implementasi Program Rebo Nyunda Dalam Pengenalan Kosakata Bahasa Sunda Untuk Anak Usia 6 Tahun. Universitas Pendidikan Indonesia
Sofa Urwatul Wusqo, Lia Maelani (2022, Juni) Penggunaan Bahasa Sunda pada Mahasiswa PBSI UIN Syarif Hidayatullah Jakarta (Tinjauan Sosiolinguistik). Jurnal Bastrindo. Vol. 3 No. 1
Tri Wiratno, Riyadi Santosa (2014) Bahasa, Fungsi Bahasa, dan Konteks Sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum, 1-19
Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konseo dalam Penelitian Pendidikan. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray. Retrieved
Wibisono, A. (2019, Maret). Memahami Metode Penelitian Kualitatif. Retrieved from Direktorat Jenderal Kekayaan Negara Kementerian Keuangan Republik Indonesia: https://www.djkn.kemenkeu.go.id/artikel/baca/12773/Memahami-MetodePenelitian-Kualitatif.html
Yanti, N., & Wibowo, A. (2020). Bahasa sebagai Representasi Budaya. Jurnal Linguistik dan Sastra, 5(1), 1-10.
Yeni Sintia (2018) Pola Komunikasi Guru Dengan Anak Dalam Berbahasa Sunda Pada Program Rebo Nyunda : studi deskriptif di TK Al Fitroh Cipaganti. S1 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.